Hoe kom je van candida af?

Candida overgroei krijg je niet van de ene op de andere dag. En je bent er ook niet zomaar van af. Afhankelijk van de mate van overgroei ben je er zeker drie tot zes maanden mee bezig. Ik deed er een jaar over en daarna moest ik nog steeds oppassen, want zelfs na het eten van een suikervrij taartje (gezoet met dadels) kwam de schimmel weer even gedag zeggen. Tenminste, dat dacht ik. Achteraf bleek dat de candida mijn darmen zodanig had aangetast dat ik meteen gevoelig reageerde op nieuwe producten.

Ik had dus geen candida meer (gelukkig!) maar ik moest mijn darmen nog helen. Ook dat is een lang proces. Je voegt langzaamaan nieuwe producten toe en kijkt wat de reactie van het lichaam is. Zorg dat je goede probiotica blijft slikken, je groenten goed kookt en bottenbouillon blijft drinken. Hou er dus rekening mee dat je na de candida rustig opbouwt. Je hebt geduld en doorzettingsvermogen nodig.

Om het je wat makkelijker te maken, heb ik een online programma ontwikkeld dat je in de eerste zes weken helpt bij het bestrijden van candida. In deze cursus leer je ook wat je na het dieet moet doen. Kijk hier voor meer info: Vrij van candida programma

Candida

Candida

De schimmel bestrijd je met een streng dieet, ondersteund met supplementen of goede oliën. Suiker, gist, snelle koolhydraten, witmelen en schimmelhoudende producten moet je van het menu schrappen. Voeg daar meer groenten aan toe en alternatieven voor de producten die je gewend was te eten en je bent al een heel eind op weg. In het Vrij-Van-Candida-Programma leer je wat je wel en niet kunt eten en krijg je voor vijf weken weekmenu’s zodat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden.

De natuur biedt ook een aantal goede schimmeldoders zoals: rauwe knoflook, oregano, caprylzuur (kokos) en Pau D’Arco Thee. In het online programma vertel ik welke producten er nog meer zijn. Daarnaast is het tijdens het dieet essentieel om je weerstand te verhogen, je immuunsysteem te verbeteren.

SLUIT
CLOSE